Měření objemu spalovacího prostoru
Samostatná úprava spalovacího prostoru:
Dojde ke zvětšení spalovacího prostoru a tudíž ke snížení komprese . Proto je nutno celou hlavu motoru snížit, jednak abychom se dostali na původní stupeň komprese, ale také proto, že je žádoucí stupeň komprese zvýšit.
Velmi zhruba platí, že každý milimetr snížení hlavy zvětší kompresní poměr o jeden stupeň.
V extrémním případě aby byl zachován pracně upravený optimální tvar spalovacího prostoru lze použít snížení bloku motoru. V takovém případě je většinou nutné upravit i vložky kvůli zachování přesahů. Kompresní poměr je poměr spalovacího prostoru a objemu válce. Čím větší stupeň komprese zvolíte, tím kvalitnější benzín budete potřebovat.
Závodní motory používají benzín 98 nebo 102 oktanů a v extrémním případě různých směsí metanolu. Mimo této úpravy je velmi osvědčeno podbroušení svislé stěny spalovacího prostoru v místě okolí sacího ventilu poloviny profilu kapky.
Tímto dojde ke zlepšení turbulencí nasávané směsi a účinnosti plnění.
Měření objemu spalovacího prostoru
Motor podložte tak , aby osa otvoru pro svíčku byla svislá. Přesnou měrkou naplňte válec, u kterého máme píst v horní úvrati, zcela řídkým olejem včetně závitového otvoru pro svíčku.
Na přesné měrce odečtěte 1cm krychlový na otvor svíčky. Získaná hodnota udává objem spalovacího prostoru.
Pozor na přílišné zvyšování kompresního poměru (snižování hlavy). Příliš velké hodnoty komprese snižují pružnost motoru v nízkých otáčkách, motor (tvrdne). Optimální je hodnota komprese okolo 1:10.
Pro výpočet zdvihového objemu válce motoru VZ platí následující vzorec:
VZ = 0,785 x D2 x S (cmm3)
D = průměr válce (cm)
S = zdvih pístu (cm)